דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע קשה לנהל פרויקט תיעוד? 

מאת    [ 06/12/2010 ]

מילים במאמר: 474   [ נצפה 2174 פעמים ]

בטוב שבעולמות האפשריים התיעוד הטכני הינו חלק מהמוצר אותו הוא מלווה. בזמן שהמהנדסים והכתבים הטכניים מפיקים ביחד את התיעוד, רוח המשתמש העתידי מרחפת מעל ראשיהם. ברוב חלקי העולם האמיתי, לעומת זאת, המסמכים הטכניים נוצרים בצורה אחרת משאר רכיבי המוצר. מהנדסים מפתחים את מוצרי החברה, אשר הצלחתם בשוק אמורה להעשיר את החברה. הצלחת המוצרים נמדדת בקבלתם מחוץ לחברה. לעומת זאת, מסמכים טכניים מופקים לטובת מחלקות פנימיות, בתוך החברה, כגון שרות, הנדסה, תמיכה, הדרכה וכו'. לרוב, הצלחת צוות הכתבים הטכניים תלויה ביכולתו לרצות את המהנדסים.

קשר "לקוח-שרת" מסוג זה הופך את צוות התיעוד ל-outsider בחברה ונוטה למקם את הכתיבה הטכנית בפרינג' של המוצר. היו מפתחים שתהו האם התיעוד הטכני אומנם חלק מהמוצר או שמא איזשהו רע הכרחי ויקר.

עבור רוב החברות העוסקות בפיתוח חומרה או תוכנה, התיעוד הטכני מהווה הוצאה אשר רק לעיתים רחוקות יוצרת החזר מדיד על ההשקעה. מסמכים טכניים טובים עשויים להפחית בקריאות לתמיכה טכנית. קורס הדרכה יימכר פה ושם ללקוח פלוני. אבל מעט חברות רואות במחלקת התיעוד מפעל רווחי, דבר שאינו מקל על חיי הכתבים הטכניים או של מנהלי כתיבה טכנית.

מלקוד הזמן

מטבע הדברים, הכתיבה הטכנית תמיד בפיגור. מציאות זו, אשר היא אינהרנטית באופי מעגל פיתוח המוצר, היא תולדה של שתי אקסיומות סותרות זו את זו:

(1) לא ניתן לתעד את אשר לא קיים.

(2) לאחר שהמוצר מתהווה, לא ניתן לתעד אותו באפס זמן.

כתוצאה מזה, לא משנה כמה מהר הכתבים הטכניים כותבים את המסמכים, תמיד נוצר הרושם שהתיעוד מעקב את השקת המוצר. כמובן, הרבה דברים יכולים לעקב את פיתוח המוצר. שבב לא הגיע בזמן. באגים איתנים פוקדים את התוכנה. ללא הרכיבים האלה, המוצר אינו מתפקד. אבל התיעוד אינו חלק קריטי מהמוצר באותו מובן כמו רכיב חומרה או מודול בתוכנה. היות שמבחינה טכנית המוצר יכול לתפקד גם בלי תיעוד, מהנדסים מאבדים סבלנות כאשר לאחר תהליך פיתוח ארוך ומיגע המוצר מעוכב על ידי רכיב שאינו משפיע ישירות על תפקודו. זה נוטה לעצבן את המהנדסים.

אין פתרון ישיר לבעיה הזאת, אבל ניתן להקל עליה על ידי כיפוף מה של האקסיומה הראשונה. כדי לקצר את הפער בין סיום פיתוח המוצר וסיום פיתוח התיעוד, אפשר להתחיל לעבוד על התיעוד תוך כדי פיתוח המוצר. אבל אין זאת דרך יעילה להפקת מסמכים טכניים. תוכן התיעוד תלוי לגמרי במוצר. אם התיעוד לו יכול לחכות עד אשר המוצר מתייצב, המסמכים יצטרכו לעבור הרבה עדכונים לפני השלמתם. זה נוטה לעצבן את הכתבים הטכניים. מנקודת מבטם של המהנדסים, שינויים במוצר מוכתבים על ידי שיקולי פונקציונאליות והם לגיטימיים בהחלט. בשביל הכתב הטכני, שינויים במסמכים בעקבות שינויים במוצר הם מיותרים לחלוטין ומרגיזים; אם עבודה על פרק מסוים היתה מתחילה שבוע מאוחר יותר, לא היה צורך בכתיבה מחדש. נכון אומנם שאם הכתיבה הטכנית מתחילה מוקדם יותר התיעוד יושלם מוקדם יותר, אבל זמן הפקת התיעוד מתארך והמאמץ הכולל גדל בהשוואה למצב בו הכתיבה הטכנית מתחילה לאחר סיום פיתוח המוצר.

המתח בין לוחות הזמנים של פיתוח המוצר ופיתוח התיעוד הוא מקור למתחים בין מהנדסים לכתבים טכניים ומקשה על ניהל פרויקטים בכתיבה טכנית. 

 

גבי לני

>a href="http://www.e-doc.co.il" title="כתיבה טכנית">אי-דוק תיעוד טכני</a<




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב